Pajsoåns Vattenlandskap, 2

Västerbergslagens krets av naturskyddsföreningen deltar i arbetsgruppen kring återställandet av vattenlandskapet i Pajsoån. Ett tidigare möte avrapporterades här på hemsidan 23/9 2023. Ett nytt möte hölls idag och refereras nedan.

Vi samlades 9 personer på Stora Ensos kontor i Hagge. Representanter från Stora Enso, Länsstyrelsen, VB Kraft, Sunnansjö fiskevårdsförening, Ludvika kommun och undertecknad för naturskyddsföreningen. Vi informerades om att Ludvika har fått en ny miljöchef, Ronny Hermansson, som tidigare arbetat på länsstyrelsen i Västmanland, men han var inte med. Henrik Evald från länsstyrelsen redogjorde för sin biotopkartering av Pajso, som är nästan klar. Biflödet Gensån, 5,5 km återstår att inventera på kulturmiljö och musslor. Stora Enso har gjort en truminventering; 27 av 88 vägundergångar är inventerade, och dessa blir ju vandringshinder för öringarna. Man försöker lägga valvbågar i stället för trummor, så blir de mera lika naturen. En del av dikade våtmarker kommer att återvätas. Det är Skogsstyrelsen som väljer ut dessa och utför återvätningen. Man har sett lavskrika och videsparv i Pajsos närhet vid Långvasselheden och troligen flodpärlmussla i Gensån. Ett nytt möte planeras till hösten och Länsstyrelsen får undersöka om man kan få tag i någon lämplig konsult att hjälpa till med arbetet, som planeras till 2025 och 2026.

Monika Utter, ordförande.