Tack för i år – och nya tag 2024

Tack för ditt stöd till Naturskyddsföreningen under året! Nu önskar vi dig sköna helger kring jul och årsskifte, värme, vila, avkoppling och god samvaro med dina medmänniskor.

Inför 2024 behöver vi dina idéer kring vad du vill ska hända lokalt i föreningen och vad du kanske själv skulle vilja bidra med. Den 18 januari kl. 18.00 har vi ett öppet möte på zoom för att planera årets verksamhet. Vi återkommer efter nyår med inbjudan och information om hur du anmäler dig. Sedvanligt årsmöte hålls sedan i 21 mars.

Vi kommer att fortsätta bistå Ludvika kommun i arbetet för ny skogsstrategi och miljöstrategi. Vi kommer att fortsätta slåttra och jobba med blomrika vägkanter. Vi vill skydda hotade naturskogar vartefter de avverkningsanmäls. Det arbetet innebär inventeringar som kan resultera i överklaganden till Länsstyrelsen och Mark- och miljödomstolen. Vi ser det också som viktigt att föra ut relevant information i lokalpress och vid olika evenemang. Vad mer tycker du vi ska göra i rådande kris för klimat och biologisk mångfald?

Som avkoppling vill vi ha några exkursioner till naturreservat eller andra fina naturområden i närheten. Har du idéer om lämpliga besöksmål?

Vi vill få in fler som kan arbeta aktivt i föreningen! Kom med om du tycker arbetet för att skydda naturen är viktigt.

Styrelsen för Västerbergslagens Naturskyddsförening