Svamputflykt till Kalkberget

Säckjordstjärna.

Strax norr om Skenshyttan, precis innanför gränsen till Borlänge kommun, ligger Kalkberget, ett litet område som i äldre tider exploaterades inom järnhanteringen. Där finns ett kalk- och marmorbrott samt rikligt med gropar efter järnmalmsbrytning. Mineralerna i marken är synnerligen gynnsamma för svampar så att där finns många rödlistade, sårbara och sällsynta svamparter. Man har till och med hittat en art som inte ens finns beskriven i litteraturen. I början av 2000-talet hotades området  av långt framskridna planer på skogsskövling. Genom intensivt agerande, av bland annat Anders Janols, stoppades dock planerna och området åtnjuter idag i vissa delar biotopskydd, för andra delar finns naturvårdsavtal.

Svampklubben Skogsriskan, anförd av Anders Janols, Anna-Greta Bengtsson,  Bo Karlstens och Cecilia Rastad, arrangerade den sista september en svamputflykt till området. Västerbergslagens naturskyddsförening anslöt till utflykten och det gjorde även en grupp studenter inom natur- och skogsvård vid Klarälvdalens folkhögskola. Totalt var vi cirka 25 deltagare. Området genomsöktes av spontant bildade grupper som sedan samlades för sortering och utvärdering av fynden: matsvampar på gröna tallrikar, giftiga svampar på röda tallrikar, olika intressanta svamparter på rosa och vita tallrikar.

En lyckad utflykt som gynnades av bra väder, sol och lagom vind som höll mygg och älgflugor borta. Ett stort tack till Skogsriskan!

Bengt Lundborg

Utvärdering av svampfynd.