Miljövänliga veckan

Miljövänliga veckan infaller i år 30 september till 8 oktober. I år liksom de 2 senaste åren är temat ekologisk mat. Många ekologiska bönder funderar just nu på att övergå till konventionell odling på grund av dålig lönsamhet i det rådande ekonomiska läget. Ekologisk odling belönas tyvärr inte för den nytta som görs för insekter, djur och människor. Ekologiskt har nedprioriterats till förmån för närodlat, men i närodlat som inte är ekologiskt används konstgödsel som innebär större transportkostnader och odlingen kräver  bekämpningsmedel som bidrar till att förgifta djur, växter och i slutändan oss människor.

Just nu är det billigare med konventionellt odlat men i längden förlorar vi på det. Så om du har råd:

KÖP EKOLOGISK MAT så stöder du naturen och dig själv (och framtida generationer)

Förra årets miljövänliga vecka fokuserade på ekofrukost. I år handlar det också om frukosten och särskilt ekologisk ost. Till varje kilo ost går det åt 10 liter mjölk som den ekologiska bonden kan få sälja. Den som vill bjuda sina arbetskamrater på ekofrukost kan hämta råd och recept på  Naturskyddsföreningens UTSTÄLLNING på LUDVIKA BIBLIOTEK under vecka 40.

Naturskyddsföreningen förordar fem livsmedel som man främst bör välja ekologiska. Fyra som annars är besprutade är KAFFE,  DRUVOR, POTATIS och BANANER. Och i den mån man kan för priset bör man välja MEJERIVAROR för att stödja svenska ekologiska bönder.