Fjärilsvandring vid Skifsen

Vid Skifsen söder om Fredriksberg bosatte sig skogsfinnar för ungefär 400 år sedan. Ända fram till 1940-talet har det funnits fast boende på platsen, men då revs byggnaderna och det planterades skog. Sedan 2005 har ideella föreningen Skifsens Vänner arbetat med att åter bygga upp en finngård på platsen. Nu finns åter rökbastu, ria och rökstuga, och en svenskstuga är under uppbyggnad.

I juli hölls den populära Säfsenveckan för 26:e gången med olika arrangemang i de traditionsrika byarna kring Säfsnäs. Skifsendagen inföll i år den 10 juli, och sedan ett antal år deltog vi från Naturskyddsföreningen för att ”på plats” informera om natur och naturskydd. Vi bidrog med ett populärt natur-quiz för barn, den så kallade naturfalken, och med bokförsäljning.

För andra året genomförde vi också en fjärilsvandring i området. Vi hittade arter typiska för skogsbygder med mossar, kärr och hyggen, totalt bara 6-7 arter, betydligt färre än i bördigare trakter. Karaktärsarter är olika pärlemorfjärilar, bland annat myrpärlemorfjäril, och den vackra svavelgula höfjärilen.

Två infångade exemplar av myrpärlemorfjäril.