Knapptjärn, Trollugnsberget

I området runt Trollugnsberget i nordöstra hörnet av Smedjebackens kommun projekteras en större vindkraftspark och Västerbergslagens Naturskyddsförening har deltagit i samråd kring naturvårdsfrågor inför etableringen. Den 10 juni gjorde vi från föreningen ett studiebesök i ett litet område vid Gölbäcken, Knapptjärn, i sydvästra hörnet av projektet. Området karaktäriseras av gammelskog med höga naturvärden. Syftet med besöket var att vi ville få en första överblick över artriktedomen. Janolof Hermansson guidade kunnigt.

Mest slående var den rikliga förekomsten av den fridlysta orkidén knärot, vi fann minst hundratalet plantor på åtta platser. Även lavar och tickor förekom riktligt, bl a gulmjöl och ullticka. Vi hittade blommor av den vackra vårärten samt hackmärken efter tretårig hackspett. Överallt ser man urgamla och nyare lågor efter fallna träd. Känslan inför denna härliga gammelskog är att den borde bevaras med status som naturreservat.