Verksamhetsberättelse 2023

Verksamhetsberättelse för Västerbergslagens krets av Naturskyddsföreningen 2023

Vi har under året haft kontakt med flera vindkraftsbolag angående tilltänkta parker inom Smedjebackens kommun. Den 11 januari hade vi ett digitalt möte med OX2 angående Trollugnsberget. Vi begärde att få se deras naturvärdesinventering när den blev färdig.

Vi har haft fyra möten med tjänstemän från kommunens samhällsbyggnadsförvaltning där vi delgivit varandra information.

Det har varit två digitala möten med projektledarna för Världens Längsta Blomsteräng (VLB), ett projekt som startades upp under 2022 och som vi fortsatt att observera och inventera vid de utvalda sträckorna även i år.

Vi har under året haft två styrelsemöten via zoom, och annan styrelseverksamhet har bedrivits via mail och telefonsamtal.

18 januari träffade Ola och Gunilla socialdemokraterna som uppföljning på valenkäten 2022.

Den 18 mars besökte tre styrelsemedlemmar Vilmorens gamla deponi i Smedjebacken och blev guidade av Lars Malmberg, som sedan många år mätt zinkhalten i marken efter industrin Dala Zink. Vi avslutade besöket i hans laboratorium och hade också diskussioner om vegansk mathållning och ekologiska livsmedel.

Den 23 mars deltog Gunilla i ett arrangemang av Riks och redovisade det goda samarbetet med kommunen och hur vi kommit i kontakt med politiker och tjänstemän.

Den 30 mars skrev vi ett yttrande angående Vanbo Grus AB:s ansökan om täktverksamhet inom Vanbo Gård. Vi bad dem undanta ett område med bevaransvärd natur, som bör inventeras.

Den 22 april genomfördes en klädbytardag i Smedjebackens FH med hjälp av Viktoria Afzelius.

Den 26 -27 april deltog Monika och Janolof i SLU:s flora-faunakonferens.

Den 22 maj, på biologiska mångfaldens dag, grävde vi lupiner vid Skuthamn och befriade banklinten från dessa plus att vi tittade till vår sträcka av VLB. På kvällen hade Janolof en lyckad naturvandring på Högberget. Den ingick i kommunens arrangemang av Earth Week.

Den 10 juni hade vi utflykt till Knapptjärn i Smedjebackens kommun. Vi tittade också på var vindkraftsparken Trollugnsberget kommer att ligga.

Vi skickade in en skrivelse angående en tilltänkt avverkning vid Flogberget i Smedjebackens kommun, där man funnit knärot. Den 22 juni fick vi nej på överklagandet av Nacka Tingsrätt. Däremot öppnades ett ärende när vi yrkade ”tillsyn” i samma ärende.

Den 16-17-18 juni närvarade Gunilla vid Rikskonferensen i Västerås. NF:s ordförande Johanna Sandahl avtackades efter 8 år. Ny ordförande och styrelse, uppdatering av framstegsstrategin, beslut om mer pengar till livaktiga kretsar och förbättring av it-systemet  fastslogs.

Den26 juni deltog Bengt o Gunilla i en orkidévandring med Anders Janols vid Bagghyttan, en annan av våra sträckor i VLB. (Arrangemang av Borlänge-kretsen.)

I juli deltog Bengt, Gunilla och Monika i Skifsendagen med Naturfalken och fjärilsvandring, Monika besökte Sporrberg och finnklinten, som blommade fint, och den 18 september slog Ola och Monika där tillsammans med Per Johansson från Länsstyrelsen. Han mätte ut olika rutor och lämnade en del oslagna för att se vilken form av skötsel som passar bäst.

Vi har slåttrat vid Nedre Pundet, detta år med hjälp av Ulf Svensson med slåtterbalk.

I september deltog Monika i Stora Ensos exkursion angående Pajsoåns återställande. Vi såg en återställd våtmark och Vännebo kraftstation.

Den 30 september hade vi svamputflykt till Kalkberget vid Skisshyttan tillsammans med svampklubben Skogsriskan. 27 deltagare varav 8 från Klarälvdalens FHS.

V 40 tog biblioteket för andra året hand om Naturskyddsföreningens utställning ”Miljövänliga veckan”, som detta år gällde att främja ekologisk odling.

1 oktober slog Monika, Ola och Bernt Abrahamsson vid skogsklockorna i Brunnsvik.

Den 8 december deltog Monika i Vindkraftsarena i Borlänge.

Hemsidan på webben har åter vaknat till liv under året. Där kan man läsa referat från våra utflykter och aktivitetskalender. Även på fb har vi en hemsida med ett par hundra följare.

Vi har i kretsen vid årets slut 486 medlemmar. Vi är en av tre kretsar i länet som ökat vårt medlemsantal under året.

Gonäs den 11 februari 2024

_____________________________             _______________________________

Monika Utter ordförande                                 Lotta Wedman sekreterare

_____________________________            _________________________________