Svampar i Dalarna

Tisd. 5 mars kl. 17:30 på Ludvika bibliotek: Janolof Hermansson och Anders Janols presenterar sin nya bok Hotade och Sällsynta Svampar i Dalarna.

Pressrelease:

Hotade och Sällsynta Svampar i Dalarna

Dalarnas Botaniska Sällskap (DABS) kan nu med stolthet avsluta trilogin om landskapets hotade och sällsynta växter och svampar i och med utgivandet av den tredje delen ”Hotade och Sällsynta Svampar i Dalarna”. Första boken handlade om kärlväxter (”blommor”), andra boken om lavar och mossor och så nu om svampar.

Sällskapet har som ett av sina huvudsyften att ” verka för skydd och vård av hotade växter och växtmiljöer”. I och med sammanställningarna finns nu ett underlag för myndigheter, skogsbolag, privata markägare, ideella föreningar och enskilda aktörer att bidra till bevarandet av dessa arter och de miljöer de kräver.

Boken och dess innehåll torde sakna motstycke i landet. Ett tidigt ideellt engagemang kring svamp och naturvård i Dalarna är en del i förklaringen till detta, en annan är Janolof Hermansson som står för en stor del av såväl fältuppgifterna som produktionen av böckerna. Det är ett välkänt faktum att utan de ideella krafterna skulle värnandet av den biologiska mångfalden befinna sig på en betydligt lägre nivå idag.

Dalarnas svamprikedom behandlas både i beskrivande text och i form av drygt 500 så kallade artfaktablad med utbredningskartor.

En stor del av arterna är hotade eftersom deras livsmiljöer har minskat i sådan omfattning att deras långsiktiga överlevnad hotas som en effekt av ändrad markanvändning. Skogsbrukets rationalisering har medfört att äldre, naturliga skogar idag är en stor bristvara. Till detta kommer förlusten av de tidigare så vanliga ängs- och betesmarkerna som är mycket artrika på svamp.

Det är Sällskapets förhoppning att boken ska bidra till att ytterligare sätta fokus på bevarandet av skyddsvärda miljöer för landskapets trängda svamparter. Kunskap är en grundförutsättning därvidlag, vilja och politisk uppbackning en annan.

Boken kommer att presenteras vid ett möte i Fornby Folkhögskola torsdagen den 22 februari. Vid önskemål kan boken även presenteras personligen av författarna, se nedan.

Kontakt: DABS styrelse, se föreningens hemsida: www.dalafloran.se. Vidare författarna Janolof Hermansson 070-3630595 och Anders Janols. Bilder kan tillhandahållas av författarna.