Vård av finnklint vid Sporrberg

Sporrberg är ett Naturminne som enligt Naturkartan har anor från 1600-talet. Det var som störst under slutet av 1800-talet, med som mest ett 10-tal familjer. Kvar i dag finns enbart ruinen av en ladugård. På området förekommer Finnklinten, som tros ha kommit med finska nybyggare i mitten av 1600-talet. Finnklinten är en flerårig ört som kan bli 80 cm hög och har en bladig stjälk. Den trivs bäst i öppna marker och blommar där åkrar och ängar en gång låg och hittas bara på ett fåtal platser i Sverige. Blomningen sker normalt i slutet av juli till början av augusti.

Västerbergslagen naturskyddsförening har tidigare vårdat finnklinten i området, men det sköts numera av Länsstyrelsen. Förra året besökte vi platsen tillsammans med Länsstyrelsen för att inleda försök för att se hur olika åtgärder av slåtter eller inte slåtter påverkar bestånden av finnklint; se hemsidan 23/9 2023.

Fredag den 13 september i år återvände vi, två tjänstemän från Länsstyrelsen tillsammans med Ola, Gunilla och Monika från kretsen, till Sporrberg för att försöka se resultaten från skötseln av finnklinten. Vi fortsatte på temat från i fjol med att mäta upp samma tre rutor 5x5m, som delades i fyra kvadranter. Testområdet utökades med en fjärde ruta. Vi räknade antalet stänglar och plantor av finnklint i respektive område, vilket antecknades. Sedan utförde vi olika slag av skötsel med slåtter med eller utan räfsning och någon ruta lämnades orörd.

Vi kunde nog inte utläsa något resultat av fjolårets skötsel, mera konstatera, att det varit en gynnsam sommar för klinten, som brer ut sig på hela området och på vägkanterna. Den skogsavverkning som skedde för ett antal år sedan har troligen haft en bra effekt då det blev mycket ljusare på området.
Monika Utter