Biologiska mångfaldens dag

Den internationella Biologiska mångfaldens dag infaller den 22 maj varje år. Och hela veckan kring 22 maj varje år genomför Ludvika kommun evenemanget Earth Week. Man har flera arrangemang varje dag som visar upp kommunens arbete inom miljö, energi och hållbarhet och också ger tips om hur vi som medborgare kan bidra.

Sedan ett antal år samlas vår krets av naturskyddsföreningen på biologiska mångfaldens dag för att bekämpa invasiva växter. Vi har valt ut en sträcka längs cykelvägen från Ludvika ut mot Iviken där vi gräver bort lupiner för att magra ut jorden och ge livsrum för traditionella ängsblommor – som våra bin, humlor och andra pollinatörer behöver. Sträckan ingår som en del av vårt engagemang i projektet Världens Längsta Blomsteräng som Naturskyddsföreningen driver.

Som en del av Earth Week fick vi i år fantastisk grävhjälp av kommunens personal inom verksamhetsområde planering. Runt 20 personer höll en friskvårdsdag och grävde för glatta livet. Bilden visar en del av arbetsstyrkan på den tvärbranta sluttningen ner mot Väsman vid rastplatsen nära Hammarbacken. Andreas Falk flög drönaren som tog bilden. Kommunen satsar på bekämpning av invasiva växter och har gett ut en liten fälthandbok med de vanligaste arterna som ger oss problem.

Bengt Lundborg